Testimonials

Hetty Zwollo 
Strategisch adviseur creatieve communicatie, corporate communicatie, communicatie en (gedrag)verandering, thema's duurzaamheid, gebiedsontwikkeling, integriteit, diversiteit en inclusie, digitalisering.

Hoe is de opleiding Ubuntu MOOC bevallen?
De opleiding is me heel goed bevallen. Er is een grote diversiteit aan bevlogen docenten die allemaal Ubuntu vanuit een andere invalshoek benaderen. Ook vind ik het prettig dat ik de tijd voor mijn opleiding zelf kon indelen, ik kon het zo goed inplannen naast mijn werk.

Wat heb je geleerd?
Ik heb veel aan de opleiding gehad, zowel op persoonlijk als op professioneel vlak.
Ubuntu betekent voor mij het omgaan met anderen vanuit een besef van een ieders menszijn. Het is daarmee ook het vermogen om je in te leven in de ander vanuit een geloof in rechtvaardigheid en menselijke gelijkwaardigheid.
Als strategisch communicatieprofessional heb ik zo vanuit Ubuntu de kennis en mogelijkheden gekregen om op een andere manier in verbinding te komen met mijn omgeving. Ik heb een communicatie-adviesbureau waarmee ik op dit moment o.a. advies geef aan de gemeente Voorst. Ik merk dat ik, doordat ik de Ubuntu MOOC opleiding heb gevolgd, anders input geef aan de gemeente. Het credo van Ubuntu is: Ik ben, omdat wij zijn, omdat de wereld is. Vanuit de gedachte dat we verbonden zijn met de wereld om ons heen en dat ieder mens daarin gelijkwaardig is, ben ik me er veel bewuster van geworden dat het cruciaal is dat we iedereen mee moeten laten doen. Het is belangrijk om het krachtenveld van stakeholders in beeld te brengen en met inwoners en iedereen die betrokken en gehoord wordt in gesprek te blijven. Waar liggen hun behoeftes en wensen, wat zijn hun ideeën? Zo is er bijvoorbeeld bij de gemeente Voorst nu een digitaal inwonerspanel, waarin inwoners die niet live aanwezig kunnen of willen zijn, toch de mogelijkheid hebben om input te geven.
Maar het Ubuntugedachtegoed vertaalt zich ook in aandacht voor participatietrajecten voor datgene of diegenen die je niet zo snel hoort; voor het behoud van de natuur of voor het versterken van het stille midden bijvoorbeeld. Het is belangrijk dat hier aandacht naar toe gaat in plaats van naar het bestrijden van de gepolariseerde uitschieters.

Hoe ben je met de opleiding in aanraking gekomen?
Ik ben de opleiding Ubuntu MOOC gaan doen, omdat ik op zoek was naar verdieping in mijn vak. Ik wilde datgene of diegenen die je niet zo snel hoort een stem geven en leren hoe je daarnaar kunt luisteren.
Ik las een interview met Annette (Nobuntu Mul red.) en haar boek Opsoek naar Ubuntu en zo kwam ik bij de opleiding Ubuntu MOOC terecht.
Juist het ‘ik ben omdat wij zijn omdat de aarde is’ sprak mij aan.

Aan wie zou je de opleiding aanraden?
Ik zou Ubuntu MOOC zeker aanraden aan andere communicatieadviseurs. Zie je jezelf als professional als leidend of luister je eerst naar wat anderen ervan vinden? Hoe ga je het gesprek aan vanuit het idee dat iedereen gelijkwaardig is? Dit brengt ook het belang van nederigheid met zich mee, van leren luisteren, van het besef van je eigen positie.

Toegepaste Indaba 
In deze sprekende documentaire vindt u een concreet voorbeeld van een toegepaste Indaba in de Gemeente Voorst (Hetty Zwollo, communicatieadviseur), gebaseerd op alle 6 pijlers:

  1. Het gemeenschappelijk en hoger belang bóven het individuele belang. Het gaat om het besef Deelgeverschap: geven aan een geheel, waar we zelf onderdeel van zijn.
  2. De omarming van de kracht van diversiteit: Uitgaan van de kennis en ervaring van de burgers zelf met samenwerkende partners.
  3. De kracht van de dialoog boven de macht van de meerderheid.
  4. De waarde onder de weerstand: Weerstand is iets wezenlijk anders, dan tegenstand. Elkaar zien in zorgsignalen bevestigt de betrokkenheid.
  5. Het geen-fundamenteel-bezwaar-principe.
  6. De ToekomstStoel (naar het idee van Jan Terlouw): Bij elke besluitvormende vergadering stemt de lege ToekomstStoel mee. Hierop zitten symbolisch onze nog niet geborenen. Zodoende met de borging van duurzaamheid en de garantie voor de opvolgende generatie.

 


Klaas Beuker
Teamleider op een VMBO in Bijlen

Waarom ben je de opleiding gaan doen?
Ik was al langer geïnteresseerd in Ubuntu, ik wilde graag een ander soort opleiding doen dan de reguliere managementopleiding. Zo kwam ik bij Ubuntu MOOC uit. Wat me ook erg aansprak was dat ik het in mijn eigen tijd kon doen.

Wat sprak je aan in de opleiding?
De opleiding is me enorm goed bevallen. Ik was erg gegrepen door de inspirerende verhalen van iedereen. Het verhaal van Ubuntu MOOC is een goed verhaal, een hoopvol verhaal. Specifieke sprekers die me zijn bijgebleven van de opleiding zijn Babah Tarawally, hij vertelt over het belang de ander als mens  te zien, ongeacht je achtergrond. Wie ben je en wat neem je mee?

Van Kees Klomp heb ik geleerd om aandacht te hebben voor duurzaamheid. Dat kan zijn met betrekking tot leerlingen: hoe kun je ze bijbrengen dat het niet nodig is om altijd maar meer te willen? Maar ook als het gaat om management: je kunt een heidag dicht bij huis organiseren, in plaats van aan de andere kant van het land, om maar iets te noemen.

Overall ben ik door het volgen van de Ubuntu MOOC nog meer gegrepen door de Ubuntu filosofie, en ik overweeg dan ook om volgend jaar de jaaropleiding Ubuntu te gaan volgen.

Wat neem je mee van de opleiding in je dagelijkse praktijk?
De Ubuntu MOOC vertelt een hoopvol verhaal dat ik goed kan inzetten in het onderwijs. Waar het om gaat is dat je oprechte interesse hebt in de ander. Of het nou gaat over procedures bij vergaderingen of over de omgang met leerlingen, je moet aandacht hebben voor elk individu. Ik werk met mensen, dat vereist maatwerk. Er wordt binnen het onderwijs steeds meer vastgelegd in protocollen. Ik wil me er sterk voor maken dat we elke leerling ook echt te zien, zodat we passend onderwijs kunnen bieden.

Het streven vanuit de overheid is om in 2035 in heel Nederland inclusief onderwijs te hebben. Na het volgen van Ubuntu MOOC denk ik veel meer vanuit dat toekomstige perspectief. Hoe willen we die inclusiviteit realiseren? Ik denk veel bewuster na over wat ik wil nalaten voor de volgende generatie.

  1. oel (naar het idee van Jan Terlouw): Bij elke besluitvormende vergadering stemt de lege ToekomstStoel mee. Hierop zitten symbolisch onze nog niet geborenen. Zodoende met de borging van duurzaamheid en de garantie voor de opvolgende generatie.

 


Petra Niessen- de Bruijn
Docent Frans en Unesco-coördinator op het Lyceum Sancta Maria in Haarlem

Waarom ben je de opleiding gaan doen?
“Het begon allemaal indirect, via mijn dochter. Zij werkte een tijd in een weeshuis in Ghana. Ze kwam thuis met verhalen die me raakten. Van haar leerde ik de betekenis van Ubuntu. Het raakte me en maakte me nieuwsgierig. Vanuit die nieuwsgierigheid ben ik boeken gaan lezen, o.a. van Nelson Mandela en Desmond Tutu, documentaires gaan bekijken, en op zoek gegaan naar wat er onder de oppervlakte zat van deze levenswijsheid.

In 2016 nam ik een sabbatical en bracht ik enkele maanden door in Senegal, onder andere om scholen te bezoeken. Wat ik daar ontdekte, voelde diep vertrouwd en tegelijk als een uitnodiging: er is een andere manier van zijn, van samenleven. Ik leerde over Interbeing (onderlinge afhankelijkheid), over hoe filosofie in Afrika niet alleen wordt gedacht, maar ook geleefd. Tijdens mijn retraites bij zenmeester Thich Nhat Hanh raakte ik eerder al geïnspireerd door het begrip InterbeingInterconnectedness.

Steeds weer kwam Ubuntu op mijn pad: “Ik ben omdat wij zijn.” De eenvoud én kracht van dat principe, en de manier waarop het zowel spiritueel als maatschappelijk gedragen wordt, raakt me. Toen ik de Ubuntu MOOC van de ISVW ontdekte, voelde het als een logische stap. Niet zomaar een cursus, maar een verdieping van wat ik al jaren aanvoelde: dat we in onze verhardende en polariserende samenleving opnieuw moeten leren mens te zijn, in relatie tot elkaar en tot de wereld. Dit geldt vanzelfsprekend ook in de relatie tot mijn leerlingen.”

Wat heb je eraan gehad in je werk?
“De Ubuntu-opleiding gaf woorden aan iets wat ik in mijn werk al langer probeerde te integreren en toe te passen, vooral als mentor: echt aanwezig zijn voor leerlingen, hen zien, luisteren zonder oordeel. Maar ook: ruimte maken voor hun verhalen, hun worstelingen én hun kracht. Ubuntu gaf me niet alleen een taal, maar ook praktische handvatten. In plaats van straffen of uitsluiten, vraag ik me nu af: hoe kunnen we verbinden, helen, reflecteren? Zodat je van de gemaakte misstappen, fouten een leerproces kunt doorlopen, waarin alle betrokken partijen ook van elkaar kunnen leren. Hoe maken we ruimte voor verzoening in plaats van verharding?

Ik ben gaan werken met principes uit restorative justice, zoals Indaba (betrokken besluitvorming of burgerfora) uit Zuid-Afrika, waarbij we niet alleen spreken óver conflicten, maar mét elkaar praten, vaak met behulp van een ‘talking stick’. Op school zoek ik naar manieren om scholieren te laten oefenen in empathie, inzicht, gemeenschapszin. Jongeren leren niet alleen van cijfers en feiten, maar vooral van mensen en betekenissen. In mijn onderwijs probeer ik hun horizon te verruimen en hun wereld groter te maken. Niet blijven steken in de eigen bubbel. Ik probeer ze in contact te brengen met de ander om zo tot meer empathie en betrokkenheid te komen. Ubuntu leerde me: elk moment in de klas is een kans om een gemeenschap te bouwen. Tevens ben ik bezig een lessenserie te maken over Ubuntu voor mijn lessen Frans.”

Wat wil je meegeven aan anderen - collega's, jongeren, scholen?
“We leven in een samenleving die vaak draait om tekort: we moeten harder, beter, meer. Maar Ubuntu nodigt uit om te leven vanuit overvloed en dankbaarheid: we hebben elkaar, we zijn al verbonden. Jongeren worden daar gelukkiger van. Als ze ervaren dat ze ertoe doen, dat ze elkaar nodig hebben, dat ze samen iets moois kunnen maken, worden ze bewust van de kracht van gemeenschap.

Wat me het meest raakte in mijn reis, zijn de verhalen waarin mensen kozen voor verzoening, zelfs na het ondenkbare. Zoals het verhaal van de ouders van Amy Biehl, die, na de moord op hun dochter, het gesprek aangingen met de daders. Of de Palestijnse arts Izzeldin Abuelaish, die na de dood van zijn drie dochters weigerde om vanuit haat te gaan leven en handelen. Dat is Ubuntu in actie: de ander weer tot mens maken, jezelf niet verliezen in wrok, maar zoeken naar heelheid. ‘Real Ubuntu, beyond Ubuntu’, zoals Desmond Tutu het zo krachtig verwoordde. Het gelaat van de ander echt zien en beseffen en doorvoelen dat mijn menselijkheid diepgaand en onlosmakelijk verbonden is met die van de ander.

Dat is wat ik jongeren wil meegeven: je leeft niet alleen voor jezelf. In verbondenheid met anderen vind je je eigen menselijkheid terug. In het onderwijs hebben we de kans en de verantwoordelijkheid om dit elke dag opnieuw te oefenen en te bezigen. Niet alleen in wat we zeggen, maar ook in hoe we in het leven staan, wie we zijn en wat we doen. Menszijn als een dance of being. “Sawubona, ik zie jou.” “ Sikhona, hier ben ik.” “

Adresgegevens

Annette Nobuntu Mul
Founder Ubuntu Society, Hoofdopleider Ubuntu-opleidingen, Auteur en Spreker

Dijkhofstraat 10
7391 TG TWELLO

+31 (0)6 287 810 52
annette@ubuntusociety.nl

BTW: NL158598441B02 
KvK:  60846283

Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.