Columns
Onderstaande columns zijn allemaal geschreven door Annette Nobuntu Mul en gepubliceerd in Tijdschrijft The Optimist.
Malkanderspiegeltje
De oude Griekse filosoof en schrijver Plato stelde:
 ‘Wijsheid is... kijk naar binnen en verbaas u over
 uzelf.’ Het was zijn morele overtuiging, die we
 tegenwoordig zelfreflectie zouden noemen, dat in
 de weg van het kennen van jezelf een hoge ethische
 verantwoordelijkheid besloten lag. Met een milde
 knipoog naar de uitnodiging om je verwarring en
 verbazing te omarmen, als blijk van de kracht van
 het niet weten en de stimulans om te blijven zoeken
 en leren.
Jan Terlouw verwoordt het bijna tweeënhalf
 duizend jaar later als titel van één van zijn boeken:
 Hoed u voor mensen die iets zeker weten.
 Ach, u kent het zelf ook wel. Zit u op een feestje
 naast een ‘zoeker’ of naast een ‘weter’? Naast wie
 zit u het liefst? Maar welke neiging hebben we zelf?
 Dat vereist zelfreflectie.
'De kleur van zelfreflectie wordt voor
 een groot deel bepaald door
 omstandigheden en de blik van de ander'
Zelfreflectie. Het begrip heeft in onze samenleving
 zowel een kritische als een waarderende
 associatie. In opleidingen, persoonlijke ontwikkelingstrajecten,
 supervisies en organisaties is het
 vermogen tot zelfreflectie een vereiste en onderdeel
 van het professionele handelen.
Toch blijf ik het wonderlijk vinden en vrees daarbij
 ook, dat we, in een sterk geïndividualiseerde
 westerse samenleving én vanuit een gefragmenteerd
 denken, zelfreflectie als een losstaande intrapersoonlijke
 entiteit zijn gaan zien en beoordelen:
 ‘Ik denk, dus ik besta. Ik kan zelf – lees: alleen –
 reflecteren, dus ik besta.’
Het diepgewortelde Afrikaanse mens- en wereldbeeld
 Ubuntu gaat er vanuit dat wij als mensen
 enkel en alleen kunnen bestaan binnen de onlosmakelijke
 verbondenheid met elkaar en in relatie
 met de aarde: Ik ben, omdat wij zijn en wij zijn
 omdat de aarde is. Anders dan de westerse eenzijdige
 focus op ‘willen en kunnen’ (yes, I can) worden in de
 spirit van Ubuntu de ‘anderen en de omgevingsfactoren’
 als net zo essentieel meegewogen en de wisselwerking
 tussen al die componenten gezien als oorzaak van ons
 denken, voelen en handelen.
 ‘Ik ben, omdat wij zijn’ werpt dus een fundamenteel
 ander licht op zelfreflectie. Namelijk, dat de
 kleur van zelfreflectie dus voor een groot deel
 wordt bepaald door omstandigheden en de ‘blik
 van de ander’.
Schrijfster Annie M.G. Schmidt beschreef de
 essentie van ‘zelfreflectie via de blik van de ander’
 mijns inziens magistraal in haar boek Otje. De
 vader van Otje, Tos, was kok zonder papieren, maar
 mét driftaanvallen. In een hekelende persiflage op
 de bureaucratie en psychiatrie werd hij intrapsychisch
 behandeld met middelen waarin veelvuldig
 ‘hal en dol’ voorkwam. Maar er was eigenlijk maar
 één middel dat vader Tos echt kalm kreeg en hem
 rustig kon laten reflecteren: het malkanderspiegeltje.
 Als Tos in zijn kleine zakspiegeltje keek zag hij
 niet zichzelf, maar dochtertje Otje. Omgekeerd, als
 Otje in haar spiegeltje keek zag ze de blik van haar
 vader. Rust, liefde, respect en vertrouwen leerden
 ze niet door onafhankelijk ‘naar binnen te kijken’,
 maar via de begrijpende en bemoedigende blik van
 de ander: ‘Ik zie jou!’
Ik denk aan mijn moederland Zuid-Afrika.
 Aan al mijn reizen, zoektochten naar een thuis en
 mezelf, via de ontmoetingen met wijze anderen en
 omarm inmiddels de weg naar zelfreflectie via het
 diepgewortelde Afrikaanse mens- en wereldbeeld:
 ‘Ek moet reis om die wêreld om huis toe te gaan en
 praat met een vreemde om myself te verstaan’. Ik
 geloof in malkanderspiegeltjes… 
Mei/juni 2024 | The Optimist NL
