Columns
Onderstaande columns zijn allemaal geschreven door Annette Nobuntu Mul en gepubliceerd in Tijdschrijft The Optimist.
Ukuhamba kukubona
Ukuhamba kukubona is een oud Zulu gezegde,
 wat zich letterlijk laat vertalen als: ‘Door het
 reizen gaan ramen open’. Maar er is ook een
 diepere betekenis. Het gaat om zowel de gastvrijheid
 van de mensen in Afrika als je hen bezoekt,
 als dat jij je hart opent voor de ontmoeting met
 de ‘vreemden’ met hun eigen waarden, rituelen
 en intenties. De metaforisch geopende ramen en
 harten vinden hun bedding in de Ubuntufilosofie
 en bekrachtigt het ‘ik ben omdat wij zijn en wij
 zijn omdat de aarde is’. Want alleen als je jezelf en
 de ander als onderdeel van één wij ervaart durf
 je tegelijkertijd je raam en hart te openen. Door
 deze levenshouding van ‘ukuhamba kukubona’
 kunnen we wederkerig leren van elkaar door in
 de ontmoeting de kracht van diversiteit te ervaren
 en om deze betekenisvol in te zetten voor onze
 samenleving. Leren door en met de ander.
'Wat een onuitputtelijke rijkdom aan
leren via elkaar biedt onze interculturele
 samenleving'
Hoe anders is onze westerse weg van leren en
 ontwikkelen, via ‘eigenaarschap’ op de basisschool,
 persoonlijke ontwikkelingsprogramma’s (POP) in
 organisaties en de piramide van Maslow als basis
 van elke opleiding, waarbij het hoogste doel een
 individualistische zelfontplooiing lijkt.
 Steeds meer raak ik ervan overtuigd dat dat
 hoogste punt van zelfverwezenlijking een punt
 van eenzaamheid is, los van anderen en los van de
 aarde. En daarmee dus betekenisloos. Zou dit een
 van de redenen kunnen zijn, dat zoveel mensen met
 een overvolle agenda toch een doorlopende leegte
 ervaren? Wat zouden we van andere culturen,
 waarin niet het IK maar het WIJ centraal staat,
 kunnen leren? Wat een onuitputtelijke rijkdom aan
 ‘leren via elkaar’ biedt onze interculturele samenleving.
 Zo zou wat mij betreft boven iedere AZC én
 bij iedere plaatsnaam het bord met de tekst Ukuhamba
 kukubona mogen hangen.
Het leren via elkaar – in plaats van een sec individueel
 proces – kwam illustratief naar voren in de
 jaren dat Nelson Mandela gevangen zat op Robben
 Island. Zijn relatie met zijn gevangenbewaarder
 Christo Brand groeide uit tot een heimelijke
 vriendschapsrelatie, waarin Mandela onder andere
 het Afrikaans leerde van Christo – wat hem later
 overigens zeer van pas kwam in de onderhandelingen
 met president De Klerk – en op zijn beurt
 stimuleerde hij Christo om te gaan studeren en een
 boek te gaan schrijven. Mandela besefte, vanuit een
 onlosmakelijke verbondenheid, dat alles wat zich
 afspeelde op Robben Island een afspiegeling was
 van de samenleving. Toepasselijk noemde hij hun
 gevangen leven dan ook ‘the university of life’.
Om het leven zelf, met al zijn omstandigheden
 en een gekleurd palet van verschillende mensen,
 te zien als een doorlopende leerschool voor ons
 allemaal is een volstrekt andere invalshoek dan ons
 westers geschoolde denken, dat veelal gebaseerd is
 op een individuele en cognitieve route volgens een
 trapsgewijze hiërarchie. Wat prachtig, dat demissionair
 minister Robbert Dijkgraaf dit mentale
 beloningspatroon van ‘hoe hoger hoe beter’ wil
 gaan doorbreken met een niet gelijke maar wel
 gelijkwaardige waaier aan opleidingen. Want onze
 wereld vraagt, met al haar complexe vraagstukken,
 integrale oplossingen. En hierbij hoort een
 fundamentele waardering voor ieders waardevolle
 bijdrage in denken en handelen. Dan weer vanuit
 kennis en wetenschap, dan weer vanuit een meer
 pragmatische hoek of vanuit een totaal andere
 culturele invalshoek. Ook bij leren en ontwikkelen
 gaat het er dus om hoezeer we de kracht van diversiteit
 gaan inzien, omarmen en inzetten. Met elkaar
 en voor elkaar.
Ukuhamba kukubona! •
September/oktober 2023 | The Optimist NL
