Columns
Onderstaande columns zijn allemaal geschreven door Annette Nobuntu Mul en gepubliceerd in Tijdschrijft The Optimist.
Vogelvrij
Vogelvrij. Als kind had ik bij het woord een positieve
 connotatie. Ik keek naar boven, naar de lucht en zag
 de vogels in vrijheid vliegen. Gefascineerd en hoop-
 vol luisterde ik, voorgelezen door de juf op school,
 naar het hoofdstuk over de Krullevaar in Annie M.G.
 Schmidt’s onvolprezen Pluk van de Petteflet. De
 Krullevaar was gevangengenomen. Hoe te ontsnap-
 pen? Hij kon iets wat wij mensen niet kunnen: vliegen.
 Hij zou vrij zijn door te vliegen. Vogelvrij.
 In 1984, ik was toen midden twintig, componeerde
 de Engelse popgroep Special AKA het nummer Free
 Nelson Mandela, dat later het strijdlied van de ANC
 zou worden. ‘Free Nelson Mandela, free, free, free,
 free Nelson Mandela.’ Kippenvel, om nog maar even
 vrijheids- en veren-termen te blijven associëren. In
 precies dátzelfde jaar, nog vóór de val van ‘de Muur’,
 zong ik Over de muur van Klein Orkest mee met de
 menigte op het Malieveld: ‘En alleen de vogels Vliegen
 van West- naar Oost-Berlijn Worden niet teruggefloten
 Ook niet neergeschoten Over de Muur Over het IJzeren
 Gordijn Omdat ze soms in het westen En soms ook in
 het oosten willen zijn’ Later ben ik natuurlijk gaan be-
 grijpen dat de uitdrukking ‘iemand vogelvrij verklaren’
 juist het tegenovergestelde betekende. Het stamt vanuit
 de Middeleeuwen, waarbij ‘vogelvrij verklaard’ betekent
 dat iemand zonder enige vorm van wetsbescherming
 veroordeeld kan worden. Bijna veertig jaar na 1984 is
 het fenomeen ‘vogelvrij’ helaas erg actueel, alleen nu
 is mijn oude positieve associatie in een grote bezorgd-
 heid veranderd.
'De incidenten zijn afspiegelingen van
 onze samenleving, van onszelf'
Laat ik vooropstellen dat ik het enorm toejuich als maat-
 schappelijke misstanden van onderdrukking en grens-
 overschrijdende omgangsvormen open op tafel komen,
 zoals we hebben gezien bij de turnbond, The Voice en
 Ajax. Maar mijn grote zorg zit erin, dat er nu een door-
 geslagen beweging kan ontstaan van het ‘vogelvrij ver-
 klaren’ van de vermeende daders. Met een oordeels-
 vorming in zwartwit en slachtoffer-dader denken, gecom-
 bineerd met een autonome vertaling van het recht op
 vrijheid van meningsuiting, dreigt het gevaar van een
 destructieve schandpaalcultuur, waarbij dialoog, erkenning
 en misschien zelfs herstel onmogelijk worden gemaakt.
 Een weg, die meestal alleen maar verliezers en verlies
 kent.
Vandaar dat ik graag een pleidooi zou willen hou-
 den om als start te zoeken naar een derde punt: tussen
 ‘onder het tapijt’ en de vogelvrijverklaring. Een ontmoe-
 tingspunt, waar de gekwetste partij allereerst aandacht
 en erkenning verdient, in plaats van direct de weg van
 wraak en vergelding inslaan. Een punt, waar niet gestart
 wordt met de weg naar de rechter, maar waar de linker-
 kant ook nog een zorgvuldige optie is. Een punt met het
 (leren) zien van en luisteren naar elkaar in een rechtstreek-
 se ontmoeting. Een punt, waar ook alle naaste betrokkenen
 kunnen reflecteren op ieders aandeel en kunnen bijdragen
 aan herstel vanuit een eigen, mede- en gezamenlijke
 verantwoordelijkheid.
De incidenten in de media, de politiek, de sport staan niet
 op zichzelf. Het zijn afspiegelingen van onze samenleving,
 van onszelf. Het gaat erom, wat we van deze voorbeelden
 kunnen leren. In het belang van iedereen, met het oog op
 de toekomst. Niet enkel via de weg van #MeToo, maar dus
 via #WeToo, met ook begrip voor de ander, de omgeving,
 tijd en situatie. Zodat we uiteindelijk, elkaar helpend in plaats
 van veroordelend, soms in het westen en soms ook in het oosten
 kunnen zijn...
Mei/juni 2022 | The Optimist NL