Columns
Onderstaande columns zijn allemaal geschreven door Annette Nobuntu Mul en gepubliceerd in Tijdschrijft The Optimist.
Voorouders
Sawubona: ik zie jou. Het is de begroeting in
 de Zulutaal in Zuid-Afrika. En het antwoord is
 dan Sikhona: hier ben ik. Hoe existentieel is deze
 begroeting, in de spirit van Ubuntu? Het begint
 met het zien van de ander. En als we ons gezien en
 gehoord voelen, in al onze gelaagdheden van diversiteit
 en inclusie, kunnen we volmondig zeggen:
 hier ben ik!
Professor Mogobe Ramose leerde me, dat
 Ubuntu gaat over de stroom van ons bestaan.
 Onze onlosmakelijke verbinding in humanitair
 en ecologisch opzicht. Ik ben, omdat wij zijn en
 wij zijn omdat de aarde is. Maar ook in verbinding
 met ons verleden, heden en toekomst. In een
 onlosmakelijk contact met onze voorouders én met
 onze nog niet geborenen. Dus eigenlijk is het niet
 ‘ik zie jou’, maar ‘wij zien jullie’. Om tot ons door
 te laten dringen…
In onze samenleving, gevoed door een neoliberale
 en calvinistische achtergrond, gaan we sterk uit
 van het individu. Het gefragmenteerde autonome
 denken en een hoge eigen verantwoordelijkheid in
 het hier-en-nu: Als er iets goed gaat is dat jouw verdienste,
 maar als iets mis gaat is het ook jouw fout,
 jouw schuld. En op schuld volgen boete en isolatie.
 Van ontslag of scheiding tot cel.
Excuses aanbieden kan, in onze cultuur, een
 te eenzijdige koppeling met schuld inhouden.
 Wellicht is dit één van de oorzaken, waarom we
 zo lang geworsteld hebben met excuses aanbieden
 voor ons koloniale en slavernijverleden. Enerzijds
 de onmiddellijke associatie met schuld en boete
 en vanuit ondraaglijkheid het externaliseren van
 verantwoordelijkheid: of ontkennen, of de schuld
 bij de ander of omstandigheden leggen. Anderzijds
 het niet (h)erkennen van onze intergenerationele
 verbinding, dat wij zijn omdat onze voorouders
 waren: ‘Daar kon ík toch niets aan doen, dat was
 toch niet mijn schuld?’ Terwijl, vanuit de spirit van
 Ubuntu bezien, Sawubona, betekent: Wij zien jullie.
 Jij en ik, inclusief onze voorouders en onze nog
 niet geborenen.
Gelukkig worden er, na de excuses van onze
 premier en koning, nu wegen gezocht voor ‘achter
 de komma’. Geen wegen van schuld en boete, maar
 wegen van erkenning, vergeving en herstel. Op
 weg naar een nieuw gezamenlijk helend verhaal in
 onze geschiedenis.
Voorouders, ouders, ouderen. In hoeverre krijgen
 ze, ik kan al bijna zeggen ‘we’, een respectvolle plek
 in onze samenleving? Een plek van morele betekenis,
 in plaats van enkel een plek bezien vanuit
 economisch gewin of een kostenpost? Misschien
 zouden we de term ‘ouderenzorg’ kunnen herdefiniëren
 vanuit de gedachte: Niet de zorg voor de
 ouderen, maar van de ouderen! De betekenis en
 het welverdiende respect, dat ‘The Elders’ in de
 samenleving kunnen hebben. Met hun wijsheid,
 levenservaring en ervaringsgerichte verhalen in de
 geschiedenis en in dialoog met diverse generaties.
In ons bewustzijn van de eenheid van mens en
 natuur en de stroom van ons bestaan, is tijdens ons
 leven de vraag ‘hoe kan ik een goede voorouder
 zijn?’, dan ook cruciaal. In plaats van dat we enkel
 aan ons eigen belang denken, vanuit het ‘ik in het
 hier-en-nu’,
is het in het werkelijke belang van
 onze kinderen en (achter)kleinkinderen,
 dat we de circle of life dienen.
Dat maakt ons, in de woorden van
 auteur Roman Krznaric, een goede voorouder. Een
 mooi symbolisch ritueel, met praktische invulling,
 zou kunnen zijn, naar een idee van Jan Terlouw,
 om bij elke vergadering, met besluiten over de toekomst,
 een lege stoel te plaatsen. Die lege stoel, dat
 is de Toekomststoel. Daar mag niemand op zitten,
 daar zitten namelijk onze nog ongeborenen. Zo
 praten en stemmen zij ook mee, om bij te dragen
 aan een inclusieve en duurzame wereld. Een wereld
 met een eeuwigdurende erkenning voor en door
 voorouders. En daarmee de borging van zorg voor
 al onze toekomstige kinderen.
September/oktober 2024 | The Optimist NL
